دسته بندی نشده
title

قطع وابستگی و جلوگیری از خروج ارز با اجرای پروژه تولید ورق گالوانیزه ضخیم در فولاد شهریار تبریز

۲۶ آذر ۱۴۰۱
قطع وابستگی و جلوگیری از خروج ارز با اجرای پروژه تولید ورق گالوانیزه ضخیم در فولاد شهریار تبریز

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

ورق گالوانیزه یکی از محصولاتی است که به صورت گسترده در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌ گیرد. این محصول بر خلاف فولاد، پس از قرار گرفتن در محیط مرطوب زنگ نمی‌ زند و به همین علت نسبت به فولاد معمولی، برتری دارد. تولید ورق‏ های گالوانیزه در کشورمان توسط چند شرکت محدود انجام می‏ گیرد و جالب است بدانید که شمالغرب کشورمان با وجود اینکه یکی از قطب ‏های تولید لوازم خانگی در کشور می ‏باشد و ورق گالوانیزه به عنوان مواد اولیه این کارخانجات به حساب می آید، تا همین چند سـال پیش ورق‏ های گالـوانیزه را یا  از خارج کشـور وارد می‏ کردند و یا از چند شرکت داخلی که اکثرا در نیمه جنوبی کشور هستند خریداری و هزینه بالایی برای حمل و نقل پرداخت می‏ کردند. با راه اندازی شرکت صنایع فولاد شهریار تبریز و تولید ورق‏ های گالوانیزه در این شرکت علاوه بر تامین بخشی از نیاز بازار داخلی، ورق‏ های گالوانیزه فولاد شهریار تبریز توانستند جایگاه خوبی به جهت همسایگی با کشورهای منطقه در بازارهای بین المللی دست یابند. با این حال مدیران ارشد گروه صنعتی پارس ساختار به مانند سایر عرصه‏ های تولید و صنعت در بحث ورق‏ های گالوانیزه نیز به دنبال تولید یک محصول خاص بودند تا اولینی دیگر را نیز در این عرصه از خود به یادگار بزارند. ورق‏ های ضخیم گالوانیزه که سال‏ ها از کشورهای آسیای شرقی وارد کشور می‏شد، سوژه مناسبی برای جوانان و متخصصان شرکت صنایع فولاد شهریار تبریز بود تا کشورمان را از وابستگی در این عرصه برهانند. شرکت صنایع فولاد شهریار تبریز تنها مجموعه تولیدکننده انواع ورق‏ های گالوانیزه با ضخامت 0/3 تا 3/5 میلی متر در شمالغرب ایران با ظرفیت 200 هزار تن در سال می‏ باشد. متخصصان جوان این کارخانه توانستند در 11 بهمن سال 1398 با تولید تجاری ورق 1250 در  3/5 میلی‏متر رول به عنوان اولین تولیدکننده ورق با سایز فوق در غرب آسیا به افتخاری دیگر دست یافته و کشورمان را از واردات این کالای استراتژیک بی‌نیاز کنند.

در کنار این‏ ها توجه به تولید داخلی و رونق چرخ های تولید و اشتغال نکته مهم دیگر این موضوع است. موضوعی که پرداختن به آن نیاز اساسی کشور در حل معضلات اقتصادی حال حاضر جامعه می ‏باشد. حمایت از تولیدات داخلی موجب رونق بازار، رقابت سازنده، فعال شدن هر چه بیشتر چرخ صنعت، خودکفایی هر چه بیشتر کشور، ایجاد انگیزش سازنده در تولیدکنندگان و صنعتگران در ارائه کالا و خدمات بهتر، بهبود وضعیت اشتغال و کارآفرینی برای خیل عظیمی از جوانان و نیروهای تحصیلکرده کشورمان و در نهایت حمایت از کارگر ایرانی و بالطبع بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم خواهد شد. اما تحقق این مهم نیاز به فراهم شدن بسترهای مناسب و ساز و کارهایی دارد که همه دستگاه‏ ها و ارگان‏ ها و اجزای پیکره صنعت کشور در آن نقش آفرینی می‏ کنند. در این شماره از پانار و بررسی یکی از پروژه‏ های شاخص و تاثیرگذار در گروه صنعتی پارس ساختار سراغ پروژه افتخار آفرین و ماندگار “تولید ضخیم‏ ترین ورق‏ های گالوانیزه برای نخستین بار در کشور” توسط شرکت صنایع فولاد شهریار تبریز وابسته به گروه صنعتی پارس ساختار رفتیم تا با گفتگو و مصاحبه با مدیران مرتبط با این موضوع شما را از نحوه اجرای این طرح بزرگ ملی توسط جوانان متخصص این کشور آشنا کنیم.

استرس‌هایی که فراموش شد

مهندس محمد علی اباذری اسفهلان یکی از متخصصان جوان شرکت صنایع فولاد شهریار تبریز است که در زمان اجرای این پروژه، به عنوان مدیر تولید مشغول بود. مهندس اباذری که بواسطه مسـئولیت خود از نـزدیک در جـریان این پروژه قـرار داشـت می‏ گوید: با توجه به قابلیت‏ های خط تولید شرکت صنایع فولاد شهریار تبریز به تولید ورق گالوانیزه ضخیم و افزایش بیش از پیش نیاز مصرف کننده‏ های داخلی به ورق گالوانیزه ضخیم از یک سو و تحریم ‏های اعمال شده بر کشور و افزایش قیمت ارز از سوی دیگر به دلیل وارداتی بودن و نبود تولیدکننده داخلی در زمینه تولید ورق گالوانیزه ضخیم در کشور و تاکید مدیریت ارشد گروه و بویژه حمایت‏ های فنی و عملی نایب رییس محترم گروه صنعتی پارس ساختار جناب آقای دکتر نواده اباذر بر خودکفایی کشورمان در این محصول فولادی جرقه تولید این محصول را درهیئت مدیره روشن کرد و ما در محل کارخانه برای عملی کردن تولید محصول جدید و قطع وابستگی کشورمان وارد عمل شدیم.  

اباذری در خصوص اهمیت ورق‏ های گالـوانیزه اینگونه توضیح می‏ دهد که فولاد فلزی نسبتا واکنش پذیر می‏ باشد و زمانی که در مجاورت آب یا اکسیژن قرار می‏گیرد، اکسید می‏ گردد. اکسید شـدن یا زنگ زدن آن موجب صدمه دیدن سـازه‏های فولادی می‏ گردد. از این رو روش‏ های محافظتی متفاوتی ابداع شده‏ اند تا از فولاد در برابر زنگ زدگی و خوردگی محافظت کنند و ورق گالوانیزه یکی از این ابداعات می باشد.

اباذری با بیان اینکه ورق‏ های گالوانیزه دارای مقاومت زیادی نسبت به خوردگی و زنگ زدگی هستند ادامه داد: اغلب از این ورق‏ ها در محیط‏ های مرطوب یا موقعیت‏ های آسیب زا استفاده می‏گردد. از جمله تولید مخازن ساکن و متحرک ساخت تجهیزات آشپزخانه مثل بدنه‏ی کابینت‏ ها، یخچال، لباسشویی و … ساخت سقف‏ های فولادی و بدنه‏ی سالن ‏ها، ساخت سوله‏ های صنعتی و غیرصنعتی، ساخت تابلوی برق شهری، ساخت پروفیل، ساخت لوله و ساخت قطعات فولادی گالوانیزه.

اباذری در ادامه از وابستگی کشورمان در سال‏های گذشته برای واردات ورق‏های گالوانیزه ضخیم می‏گوید: این واردات بیشتر از کشورهای آسیای شرقی و آسیای میانه انجام می‏گرفت که باعث ارزبری در شرایط سخت اقتصادی کشورمان می‏شد و این پروژه باعث شد تا با تولید ورق گالوانیزه ضخیم جلوی این ارزبری و وابستگی به خارج از کشور را بگیریم.

مدیر تولید شرکت صنایع فولاد شهریار تبریز با اشاره به اینکه برای تولید ورق گالوانیزه به ضخامت 3/5 میلی متر  باید تمامی جوانب کار سنجیده می‏شد، افزود: براساس یک چک لیستی که تهیه کردیم مواردی مانند توانمندی دستگاه‏ های موجود در خط تولید، ظرفیت موتور و گیربکس ‏ها و یاتاقان ‏های بکار رفته در دستگاه‏ ها، توانمندی‏ های اپراتورهای دخیل در تولید و از همه مهم‏تر سنجش توان حرارتی کوره برای تولید این ورق و فراهم نمودن شرایط تولید با توجه به برنامه تولید پیش رو بررسی شود.

اباذری ادامه داد: برای تولید این محصول در آن زمان سه مشکل اساسی پیش رو داشتیم؛ تامین و تنظیم دمای کاری مناسب در داخل وان مذاب: با توجه به بازه دمایی خیلی محدود تولید ورق گالوانیزه و شرایط خط تولید و نبود کوره آنیل و کوره پیشگرم ضعیف در خط تولید احتمال افت دمای مذاب را داشتیم که بعد از کلی بررسی و اعمال تغییرات در مشعل‏ های تامین حرارت و دمپرهای خروجی اگزوز کوره و تقویت کوره پیشگرم خوشبختانه این مشکل حل شد.

ظرفیت پایین الکتروموتور انباره خروجی: بعد از بررسی ‏های انجام شده و مشاهده ظرفیت پایین الکتروموتور انباره خروجی نیاز به تقویت و خرید الکتروموتورهای جدید با ظرفیت بالاتر شدیم که در کمترین زمان ممکن تعویض گردید.

فاصله کم بین رول جمع کن و سنسور دستگاه هدایت کننده مرکزی (EPC) : این امر باعث می‏شد که با جا به جا شدن عرضی ورق و حرکت عرضی دستگاه رول جمع کن جهت جبران این انحراف، باعث منحرف شدن دوباره ورق در زیر سنسور شده که باعث مختل شدن عمل کرد سنسور می‏شد و در نتیجه رول جمع کن به درسـتی کار نمـی‏ کرد و شکل ظاهری رول به هم می‏خورد که این امر نیز با بررسی تجهیزات موجود و برنامه PLC  سوار شده بر روی خط و انجام تغییرات لازم در سیـستم کنترل هوشـمند خط‌مان جهت کنترل هوشمند خط و تعمـیرات لازم  در عمل کرد بازویی متحرک دستگاه پینچ رول موجود در بین رول جمع کن و سنسورEPC خوشبختانه برطرف شد.

وی در خصوص حسی که در اولین روز تولید این پروژه داشت اینگونه توضیح می‏ دهد: در زمانی که قرار بود ورق 3/5 میلی‏متر وارد خط تولید شود خیلی استرس و دلشوره داشتم ولی سعی می‏کردم بروز ندهم تا مسئول شیفت و اپراتوهای تولید دچار استرس نشده و خدایی نکرده کار اشتباهی نکنند که باعث بروز مشکل در خط تولید شود و از طرف دیگر از استحکام جوشی که برای اولین بار برای اتصال ابتدای رول به انتهای ورق قبلی زده می‏شد و در طول خط در شرایط مختلفی قرار می‏ گرفت نیز شک داشتم و در زمان تولید کنار جوش از اول خط تا انتهای خط تولید مرحله به مرحله کنترل می‏ کردم، ولی با این وجود یک حس خوشحالی خاصی داشتم زیرا که اقدام به تولید محصولی کرده بودیم که برای اولین بار در کشور تولید می‏شد که همه آن استرس‏ ها را به فراموشی می سپرد.

خوشبختانه در اولین مرحله موفق به تولید این محصول شدیم و این امر را مدیون یک تیم قوی هستیم که در مجموعه فولاد شهریار تبریز از مدیریت تا اپراتور دخیل در تولید شکل گرفته و قبل از هر چیز همه جوانب کار در مرحله اول سنجیده می‏ شوند.

لذت تولید یک محصول وارداتی در داخل کشور غیر قابل وصف است چرا که با تولید چنین محصولاتی کشورمان را در این شرایط سخت اقتصادی از وابستگی می‏ رهانیم و این هم نتیجه خود باوری و توانمندی‏ های خودمان و باز کردن زمینه رشد برای جوانان کشور است که خوشبختانه این امر در همه واحدهای گروه صنعتی پارس ساختار و در راس هرم با درایت و روشن فکری مدیریت محترم هیات عامل، جناب آقای مهندس نواده اباذر فراهم شده است.

لحظه شیرینی بود

مهندس رسول نجفی یکی دیگر از جوانان با دانشی هست که دراجرای این پروژه به عنوان کارشناس واحد کنترل کیفی در شرکت صنایع فولاد شهریار تبریز مشغول به کار بود. وی در خصوص اهمیت ورق گالوانیزه و مصارف عمده می ‏گوید: گالوانیزه یکی از روش‌های محافظت از خوردگی با ایجاد خوردگی گالوانیک است که توسط پوشاندن فلز مادر توسـط لایـه‌ای از فلـز محافـظ (معمولا روی) انجـام می‌ شود. در این حالت پوشش خورده شده و فلز مادر محافظت می‌ شود. این فرایند نوع خاصی از حفاظت گالوانیکی است. میزان مقاومت پوشش متناسب با ضخامت آن است. این روش یکی از اقتصادی‌ ترین روش‌های محافظت فولادها در محیط‌های خورنده است.

نجفی با اشـاره به مزایای ورق گالوانـیزه همـچون طول عمـر ورق‌های گالوانیزه در محیط‌های مختلف حدود 20 تا 70 سال، ظاهر شفاف و زیبای ورق گالوانیزه به نسبت ورق‌ های فولادی و هزینه کمتر عملیات گالوانیزاسیون، نگهداری و تعمیرات این ورق‌ها گفت:  لوازم‌خانگی (آب‌گرم‌کن و …)، صنایع برق صنعتی (سینی کابل، تابلو برق و …)، ساخت سازه‌های فلزی سبک، صنایع لوله و پروفیل، صنایع گلخانه و کشاورزی، ساخت انواع کانتینر و کانکس، ساخت مخازن، کانال، قفسه و … از موارد کاربد ورق‏های گالوانیزه در کشور ماست.

نجفی با بیان اینکه بزرگ‌ ترین واردات ورق فولادی گالوانیزه ایران از کشور‌های آسیای شرقی و میانه است ادامه داد: با رشد تولید این نوع ورق در کشور ما طی چند سال اخیر شاهد کاهش واردات از کشور‌های دیگر بوده‌ایم که باتوجه ‌به برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته و افزایش بیشتر میزان تولید ورق گالوانیزه، شاهد کاهش بیشتری در بحث واردات این محصول خواهیم بود. البته به این نکته نیز باید اشاره کرد که باتوجه ‌به افزایش قیمت دلار، قیمت ورق گالوانیزه نیز به‌تبع از دیگر محصولات آهنی و فولادی افزایش زیادی داشته است که با افزایش تولید داخل و کاهش واردات آن وابستگی نرخ این محصول مهم را در داخل کشور از قیمت ارز و دلار کاهش داده و این مورد به نفع مصرف‌کننده بوده و سبب جذب مشتریان داخلی به این ورق‌ها گردیده است.

وی در پاسخ به این سوال که ایده تولید ورق ضخیم از کجا کلید خورد می‏ گوید: با توجه ‌به نیاز کشور به ورق‌های گالوانیزه ضخیم و بازار خوب برای آن و از طرفی واردات ورق گالوانیزه ضخیم به کشور ما را به این نقطه رساند که اگر بتوانیم ورق گالوانیزه ضخیم را با قیمت مناسبی به مصرف‌کنندگان عرضه کنیم، قطعا واردات این محصول به کشور کاهش خواهد یافت و تمایل مصرف‌ کنندگان نیز به تولید داخلی معطوف خواهد شد.

اما این مقوله زیرساخت‌های مختلفی را طلب می‏کرد. مسئله‌ ای که در زمان تولید ورق ضخیم مطرح بوده، شامل جوشکاری دو ورق جهت پیوستگی روند تولید، میزان نیروی کشش لازم در بریدل‏ها، میزان نیروی لازم در انباره‌ها، نیـروی لازم در رول جمع‌کن و دماهای مورد نیاز در قسمت کوره و پیش‌گرمایش مورد نیاز و سرعت خط تولید بود.

نجفی افزود: با توجه به پیگیری مدیران ارشد گروه صنعتی پارس ساختار و شخص آقای دکتر نواده اباذر نایب رییس هیات عامل گروه و نکته نظرات فنی و دلگرمی‏های روحی که در بین بچه‏ها ایجاد کردند، این خودباوری در همه ما ایجاد شد و مسائل فنی تجهیزات مورد نیاز خط تولید جهت گالوانیزه که مطرح بود، توسط کارگروه فنی شرکت بررسی و کنترل گردید.

از نظر دید واحد کنترل کیفیت هدف رسیدن به حداقل استانداردهای کیفی لازم با بازرسی وضعیت ظاهری ورق گالوانیزه در حین تولید و نیز تامین شرایط لازم برای تست و آنالیز ورق‏های ضخیم درکنترل کیفیت محصول در آزمایشگاه کنترل کیفیت بود. با آماده‌سازی اولیه نیازهای کنترلی واحد کنترل کیفی این شرکت، در حین تولید و همچنین پس از فرایند تولید، آزمایش‌های مختلفی از قبیل آزمون کشش، آزمون خواص متالورژیکی پوشش، آزمون ضخامت پوشش، آزمون چسـبندگی پوشش و … را مطابق با اسـتانداردهای روز ملی و بین‌المللی بر روی ورق انجام داده تا محصول نهایی تولیدی رضایت مشتری را فراهم آورد.

وقتی از او می‏ خواهیم که از تجربه حسی که آن موقع داشت برایمان بگوید با کمی مکث جواب می ‏دهد: لحظه شیرینی بود… تولید این محصول متفاوت با همکاری و تلاش همه همکاران و متخصصان که در آن دوره زحمت کشیده‌ اند برای همه شیرین بوده است. در تولید ورق فولادی گالوانیزه در آن تاریخ طبق برنامه، ضخامت ورق در حین تولید و زمان مشخص رو به ارتقا بود و در هر ارتقا ضخامت و عرض ورق خام ورودی در مدت‌زمان کوتاهی شرایط و عامل‌ها برای رسیدن به وضعیت کیفی و ظاهری مناسب کنترل و ثبت می‌ گردید. خوشبختانه پس از مقدار پایینی از افت کیفیت صورت‌گرفته با کنترل تک‌تک پارامترهای موردنیاز و رفع نواقص آن و تلاش بی‌وقفه کارکنان به توانایی تولید محصول موردنظر رسیدیم

تعبیر عینی “ما می توانیم

مهندس مجید یاریگر که در اجرای این پروژه به عنوان مدیرعامل شرکت صنایع فولاد شهریار تبریز فعالیت داشت می‏گوید: ورق‏ های ضخیم گالوانیزه عرفا به ورق ‏های دو و‌ نیم میلیمتر به بالا تا چهار میلیمتر اطلاق می‏ شود و در ساخت گاردریل ‏های کنار جاده، قوطی‏ ها و پروفیل‏ های مورد نیاز تولید گلخانه کشاورزی، ستون‏ ها و استراکچر سازه‏ های فلزی در نقاط  شرجی استفاده می ‏شود که البته بعضی از آن‏ ها به دلیل عدم تولید داخلی و قیمت بالا در کشور ما زیاد مورد توجه قرار نگرفته بود.

وی ادامه داد: ورق گالوانیزه ضخیم قبل از تولید در شرکت صنایع فولاد شهریار تبریز عموما از کشورهای آسیای شرقی مانند چین و برخی از کشورهای آسیای میانه وارد می‏شد که قیمت آن در مقایسه با ورق‏ های گالوانیزه غیر ضخیم بسیار زیاد بود. پس از تولید ورق‏ های ضخیم در شرکت فولاد شهریار تبریز با اطمینان کامل می‏توان اذعان نمود تنها کالایی که در شرایط متلاطم اقتصادی کشور قیمت آن نه تنها ثابت بلکه به تعبیر دیگر کاهش یافت، ورق گالوانیزه ضخیم بود و واردات آن بدلیل غیر قابل رقابت بودن با قیمت اعلامی شرکت صنایع فولاد شهریار تبریز، غیر اقتصادی و متوقف گردید.

مهندس یاریگر با بیان اینکه یکی از ایده‏ های تولید ورق گالوانیزه ضخیم بر می‏ گردد به برنامه توسعه کشت گلخانه‏ ای کشور که در طی دو برنامه توسعه پنجم و‌ ششم در دستور کار برنامه‏ ریزان بخش کشاورزی قرار گرفت، ادامه داد: این امر مدیران ارشد گروه صنعتی پارس ساختار را بر آن داشت تا سهمی در توسعه این بخش مهم اقتصادی کشور و جایگزینی پروفیل‏ های گالوانیزه با پروفیل‏ های وارداتی انجام دهند.

مدیرعامل سابق شرکت فولاد شهریار تبریز افزود: در تولید ورق ضخیم ملاحظات تکنولوژی سخت افزاری و نرم افزاری لازم بود، که خوشبختانه ماهیت خط به تعدادی از آن‏ها جوابگو بود. بعد از تصمیم‏گیری قطعی برای تولید ورق ضخیم گالوانیزه از طرف هیئت مدیره، تحقق موضوع در دستور کار تیم‏های فنی و مدیریتی شرکت قرار گرفت.

با تغییرات و بهینه ‏سازی در خط نظیر افزایش توان کششی، تغییرات در سیستم کرومات، تغییرات در سیستم رول پیچی، تغییرات در سیستم اسید شویی و اعمال تغییرات انجام یافته در سیستم اتوماسیون و PLC که همگی این اتفاقات میمون با یکدلی مثال‏زدنی و اراده فولادین، کاردانی و تخصص بالای مهندسی، مدیران، همکاران جوان و متعهد شرکت فولاد شهریار به وقوع پیوست. قطعا اعتماد و همراهی هیئت مدیره شرکت به توان و تعهد همکاران فولاد شهریار یکی از مهم ‏ترین عوامل در تحقق این جهش ملی در حوزه تولید ورق ضخیم برای اولین بار در کشور و غرب آسیا بود.

وی در خصوص خاطره‏اش در خصصوص اولین روز تولید این پروژه گفت: هیچوقت یادم نخواهد رفت اولین نمونه کیفی تایید شده حوالی ساعت یک و سی دقیقه بامداد در یکی از شب‏های سرد زمستان سال 1398 از خط تولید خارج و رول پیچی شد. من با شور و شوق وصف ناپذیر نتیجه این موفیقت بزرگ را با صدای بغض آلود و مملو از خوشـحالی و تعبیر عینی جمله “ما می‌توانیم” را  از پشت تلفن به اطلاع هیئت مدیره رساندم.

بار سنگین خستگی ماه‏ ها تلاش بی‏ وقفه همکاران عزیزم به یکباره از تنم رفت و بی اختیار برای لحظاتی در گوشه ‏ای از سالن بر روی زمیـن نشـستم. حس غریبی اسـت وقتـی که احساس می‏ کنی همراه با دیگران قدم مثبتی هر چند کوچک در مسیر رشد و بالندگی جامعه برمی‏داری.

با تجربه و حضوری که اینجانب برای حدود سه دهه در بطن جامعه صنعتی و در مراکز علمی- آموزشی استان و کشور داشتم، با اطمینان و قاطعیت عرض می‏کنم جوانان و متخصصان داخلی، توان و قابلیت دستیابی به پیچیده‏ ترین و بروزترین فناوری‏ ها را دارا می ‏باشند. این باور برخلاف تعبیر بعضی ‏ها در یکی از موارد به منزله اختراع دوباره چرخ نیست. بلکه درون زایی و پایدار شدن توسعه علمی و فنی کشور از نتایج این حرکت عمیق و قطعی متخصصان، نخبگان و جوانان برومند کشور عزیزمان است.

ثمره اعتماد به جوانان

دکتر نوید نواده اباذر نایب رییس گروه صنعتی پارس ساختار که با پیگیری ‏های مداوم و برنامه ‏ریزی‏ های لازم سنگ بنای اصلی این پروژه را بنیان گذاشتند در گفتگو با خبرنگار پانار با بیان اینکه تنها راه قطع وابستگی به خارج و نجات از تحریم‌ های اقتصادی استفاده از توانمندی‌ های داخلی کشور است، تصریح کرد: تولید ورق‏ های ضخیم گالوانیزه در شرکت صنایع فولاد شهریار تبریز با اعتماد به جوانان و ایجاد حلقه متصل بین دانشگاه و صنعت صورت گرفت.

مدیر ارشد اجرایی گروه صنعتی پارس ساختار گفت: سال 98 پس از بررسی ‏های متعدد فنی از خط تولید ورق گالوانیزه، به این نتیجه رسیدیم که زیرساخت های لازم برای تولید ورق‏ های ضخیم 3/5 و بالاتر در شرکت فولاد شهریار برقرار است که با تثبیت شرایط و تلاش ‏های گروه فنی، مهندسی و گروه کنترل کیفی توانستیم در 11 بهمن ماه اولین سری ورق‏ های 3/5 میلی متر در عرض 1250 را در گریدتولید و روانه بازار نماییم تا کشورمان را در این عرصه به خودکفایی برسانیم.

وی با بیان اینکه جوانان ایرانی در هر صحنه‌ ای از دفاع‌ مقدس تا انرژی هسته‌ ای و پیشرفت‌ های علمی و میادین ورزشی همیشه خوش درخشیده‌ اند و همین نشانه این است که جوانان به خوبی می‌ توانند در جامعه نقش‌آفرین باشند، خاطرنشان کرد: همه مدیران در هر جایگاهی که هستند باید بدانند ارتقای سرمایه اجتماعی با استفاده از ظرفیت جوانان یک نیاز اساسی است و باید ضمن مدارا با آن‌ ها حل مشکلات جوانان در اولویت قرار گیرد و آن‌ها را در فعالیت‌های مختلف جامعه مورد توجه قرار دهیم. دکتر اباذرگفت: در حدود سه سال گذشته در حالیکه تورم باعث افزایش قیمت در بسیاری از تولیدات فولادی شده است اما ورق گالوانیزه ضخیم بدلیل اینکه تولید داخلی شد و جلوی ارزبری را گرفت قیمتش تغییری نکرد بلکه در ابتدا حتی کاهش هم یافت. دکتر اباذر با بیان اینکه از همان روز اول که بحث تولید ورق‏ های ضخیم را شروع کردیم به توانمندی تیم اجرایی خود اعتقاد داشتیم، افزود: در این فرصت بایستی از نقش پررنگ و تلاش های خستگی ناپذیر جناب آقای مهندس شهریار نواده اباذر در ساخت و راه اندازی خط تولید گالوانیزه قدردانی کنم که زیر بنای این کار بزرگ را بنا نهادند.

دکتر اباذر گفت: بخش مهمی از جهاد اقتصادی، مسئله‌ی تولید ملی است. اگر ما با همت خود، با عزم خود، با آگاهی و هوشمندی خود، با همراهی و کمک مسئولان، با برنامه‌ ریزىِ درست بتوانیم مشکل تولید داخلی را حل کرده و در این میدان پیش برویم، بدون تردید بر چالش ‏هایی که دشمنان این مرز و بوم فراهم کرده‏اند غلبه‌ ی کامل و جدی پیدا خواهیم کرد. بنابراین مسئله‌ ی تولید ملی، مسئله‌ی مهمی است. اگر ما توانستیم تولید داخلی را رونق ببخشیم، مسئله‌ی تورم حل خواهد شد، مسئله‌ی اشتغال حل خواهد شد و اقتصاد داخلی به معنای حقیقی کلمه استحکام پیدا خواهد کرد.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]